Tips voor het schrijven van teksten voor elke pagina van jouw website

16 februari 2022

Heb je moeite met het schrijven van teksten voor je website? Dat is niet vreemd. Heel veel mensen worstelen met het webteksten schrijven.

Tips voor het schrijven van teksten voor elke pagina van jouw website

Webteksten schrijven

Je website is de plek om aan je lezer te vertellen wie je bent, wat je doet en waarom ze jouw hulp zo snel mogelijk nodig hebben.

Verwoorden wat je wilt vertellen kan best lastig zijn. En om dat allemaal met een mooi sausje te overgieten van pakkende webteksten, dat is helemaal een uitdaging!

Maar een ding weet je wel. Je wilt zeker weten dat je voldoende informatie geeft om je lezers te informeren. Maar je wilt ook geen overdaad aan informatie voor jouw website bezoekers.

En wat je ook niet wilt zijn teksten die niet zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Je wilt gewone webteksten, maar tegelijkertijd waardevolle webteksten.

 

Goede webteksten schrijven is niet zo moeilijk als het klinkt

Nadat ik samen met een aantal bedrijven aan de tekstuele inhoud op hun websites had gewerkt, kwam ik erachter dat er een duidelijke rode draad was voor (bijna) alle website teksten.

Maar dit vergt oefening. Maar met deze praktische tips schrijf ook jij goede webteksten waar je heel blij van wordt!

Voordat je begint met het schrijven van teksten voor jouw website

Voordat je begint met het schrijven van jouw website teksten zijn er een aantal dingen die je moet doen!

Als je hier altijd op let, ben je verzekerd van goede webteksten die per onderwerp de goede woorden hebben en je lezer blijven boeien.

  • Tone of voice

Kies eerst de stem waarin je wilt spreken en houd je eraan! Dit noem je de “tone of voice” of ook wel je merkstem.

Ben jij een pittig type? Zorg ervoor dat je zo praat! Gebruik dan ook die woorden gerust, zolang het bij jouw doelgroep past.

Ben jij een gepolijste professional met een vleugje sarcasme? Laat dat doorklinken in de stijl van jouw website teksten!

  • U of jij?

Zorg ervoor dat je je tijdens het schrijven aan de eerste of derde persoon houdt (ook bekend als "Ik help u" en "zij helpt u").

En als je dat te formeel vindt, kies dan tussen enkelvoud of meervoud (ook bekend als "Ik help je" en "we helpen je").

De laatste jaren worden webteksten steeds persoonlijker geschreven, informeler. Dus het is niet raar of vreemd als je op informele manier van schrijft.

  • Klare taal

Let op hoe je je webteksten schrijft. Gebruik geen verwarrende of complexe taal, tenzij jouw lezers die woorden ook kent.

Bedompte, pluizige bewoordingen zijn niet handig. Zorg ervoor dat je duidelijk blijft. De beste vuistregel is om de zinnen in webteksten kort en eenvoudig te houden.

  • SEO

SEO? Wat heeft dat nou te maken met je content? Nou, een heleboel.

Door het toepassen van zoekmachine optimalisatie in je webteksten zorg je ervoor dat je teksten beoordeelt kunnen worden door de zoekmachines.

  • SEO richtlijnen

Absoluut niet onbelangrijk om te vergeten: er zijn enkele SEO-richtlijnen waarmee je rekening moet houden wanneer je begint met het schrijven van inhoud voor jouw website.

Die richtlijnen omvatten het hebben van een kop (H1-tag) op elke pagina en minimaal 300 woorden. 

  • Het gebruik van alinea's in webteksten

Zorg ervoor dat je ook in kortere alinea's schrijft, geen grote blokken tekst. Dit helpt bij de leesbaarheid van de tekst en houden de bezoeker betrokken bij de pagina.

Maak ook geen hele lange zinnen in je tekst, dat leest niet fijn! Schrijf pakkende titels boven deze alinea’s (H2, H3) waarin je al probeert de inhoud samen te vatten die in de tekst staat.

Niet alleen fijn voor je lezers, maar ook voor Google of een andere zoekmachine! Want zo kan Google beoordelen of je waardevolle webteksten geschreven hebt.

  • Het toepassen van zoekwoorden in je webtekst

Zoek zoekwoorden voor meerdere pagina's en verwerk deze in je webtekst! Als je niet weet wat het is of hoe je ook alweer een keyword onderzoek moet doen, lees dan deze blogpost die ik er eerder over schreef.

En als je dit lastig vindt, wat ik absoluut begrijp, dan kan ik je altijd helpen, dat is nou eenmaal mijn werk en wat ik ontzettend leuk vind om te doen.

Want deze woorden zijn wel belangrijke woorden. Als je de goede gebruikt en hebt verwerkt in je webteksten, dan vinden de meeste klanten je sneller.

Ik zal je enkele tips geven waar je direct mee aan de slag kan!

... of laat mij je nu gelijk helpen!

Copywriting voor je website

Nu je de richtlijnen en belangrijkste keywords hebt om te beginnen, kunnen we ons verder verdiepen in copywriting-advies voor alle teksten op elke pagina van je website!

De homepage van jouw website

Eerste indrukken tellen en jouw startpagina is meestal de eerste indruk op bezoekers. De startpagina van een website moet bezoekers duidelijk begeleiden op de reis die jij wilt dat ze maken.

Het is er om mensen te laten weten dat ze op de juiste plek zijn voor wat ze zoeken en om de juiste toon te zetten waardoor de bezoeker geprikkeld wordt om meer te willen weten.

Gebruik je startpagina om voor sfeer te zorgen die je wilt uitstralen en maak duidelijk wat jouw bezoeker vervolgens moet doen. Een eenvoudige manier om dat te doen, is door duidelijke, grote en voor de hand liggende call-to-action (CTA) op te nemen.

Jouw startpagina kan verschillende CTA's hebben. Denk niet snel dat je teveel CTA’s hebt want het maakt dat de gebruiker echt gemakkelijk en eenvoudiger kan kiezen.

Het helpt ook om CTA-knoppen groter te maken, een opvallende kleur of afbeelding te geven waardoor het gemakkelijk aan te klikken is.

Voor de tekst van je startpagina heb je het volgende nodig:

  • Een korte beschrijving van wat je doet en voor wie het voordelen heeft 

  • Een korte beschrijving van jou en hoe het is om met jou samen te werken

  • De visie of missie van je merk

  • Eventueel een mogelijkheid om je aan te melden voor een e-mailnieuwsbrief of blogpost

De over-pagina van jouw website

Na een klein beetje (oké, toch wel een aantal) webteksten voor websites te hebben geschreven en herschreven, heb ik geleerd dat je over-pagina niet echt over jou (of mij!) gaat. Klinkt raar, maar is waar. Laat het me je uitleggen.

Een over-pagina die een hersen dump is van niet-gerelateerde en irrelevante feiten - zoals een obsessie met cafeïne, je pluizige puppy of je favoriete film - kan de pagina vullen, maar het zal je bezoekers niet in klanten veranderen.

Je vertelt ze veel leuke feiten, maar het geeft mensen niet de context van wie je bent en waarom jij de beste persoon bent om ze te helpen waar ze heen moeten.

Een over-pagina die is geschreven met het converteren van klanten in gedachten, kan jouw vaardigheden laten zien en tegelijkertijd je potentiële klanten helpen.

Ze kunnen zich herkennen in het verhaal dat ze lezen hoe ze hun doelen met jouw hulp kunnen bereiken.

Wanneer je jouw tekst voor je over-pagina schrijft, denk dan na over welke informatie het belangrijkst is voor jouw lezer. Die informatie moet bovenin worden geplaatst. De gebruiker is niet voor niets op je over-pagina. Ze zijn nieuwsgierig naar jou.

Dus zorg ervoor dat je hun nieuwsgierigheid zo snel mogelijk beantwoordt zonder ze te laten scrollen.

Oh ja, en neem op je over-pagina ten minste één CTA op.

Onthoud dat de meeste mensen niet op zoek zijn naar jouw levensverhaal. Ze zijn op zoek naar een mogelijkheid om met je in contact te komen.

Voor de tekst van je over-pagina heb je het volgende nodig:

  • Jouw verhaal/hoe je begonnen bent
  • Een paar persoonlijke feiten over jou
  • Je bedrijfswaarden, visie of missie
  • Je referenties, certificaten en ervaring
  • De toekomst waar je potentiële klant naar op zoek is en hoe jij ze daar kunt krijgen

De dienstenpagina van jouw website

Je dienstenpagina is een van de belangrijkste pagina's van jouw website. Dit is de pagina waar je jouw potentiële klanten brengt van waar ze nu zijn naar waar ze willen zijn.

Gebruik deze pagina op je website om vragen te beantwoorden en het duidelijk te maken wat je doet en wat het voordeel is voor je bezoeker.

Wat zijn je diensten of producten?

Wat zijn hun belangrijkste kenmerken en voordelen? Hoe kunnen deze producten of diensten jouw potentiële klanten helpen hun doelen te bereiken?

Als je een servicegericht bedrijf bent, zorg er dan voor dat je de volgende stappen in het proces duidelijk omschrijft in je tekst. Leg uit hoe ze met je zullen samenwerken en wat ze kunnen verwachten als ze je aannemen.

Nadat je die verwachtingen hebt gedeeld, kunt je deze pagina gebruiken om ook jouw potentiële klanten aan te moedigen contact met je op te nemen of meer te weten te komen.

Neem voor elk van je product of dienst het volgende op:

  • Naam van elke aangeboden dienst
  • Prijs van elke dienst
  • Resultaten van elke service
  • Het proces en de tijdlijn
  • Link om een afspraak in te plannen of contact met je op te nemen

De blog pagina van jouw website

Het hebben van een blog is een enorm pluspunt voor Google en andere zoekmachines. Maar afgezien van het verkrijgen van een goede ranking van robots, kan een blog je helpen relaties op te bouwen en waarde te delen.

Het is een gratis, eenvoudige manier om mensen naar jouw website te blijven halen.

Je hebt niet veel tekst op je blog pagina nodig, maar wat wel belangrijk is, is dat er inhoud op je blog staat! Ik raad aan om vanaf het begin ten minste 3 op trefwoorden gerichte blogs op je site te hebben.

Dus wanneer jij jouw site lanceert, kunnen je bezoekers een idee krijgen van jou, je merk en je ervaring in je branche.

Voor de tekst van je blog pagina heb je het volgende nodig:

  • Korte beschrijving van je blog en waar je over gaat posten  
  • Een lijst met je blog categorieën
  • Een lijst met je blog tags
  • Een CTA tot actie om de nieuwste blog te lezen, of bijvoorbeeld de mogelijkheid om je te abonneren om een melding te krijgen wanneer je nieuwe blogs plaatst

De recensie pagina van jouw website

Recensies kunnen het "make or break"-moment zijn voor potentiële klanten om jouw diensten af te nemen. Je moet recensies gebruiken om je geloofwaardigheid te laten zien.

Jij bent verantwoordelijk voor het beantwoorden van veel gestelde vragen van klanten, het beschrijven van je producten of diensten en het eenvoudig en gemakkelijk maken van het proces op je website.

Het hebben van recensies is de kers op de taart! En die kan je zelf niet schrijven.

Recensies werken omdat het geen sterke verkooppraatjes zijn. Ze komen onbevooroordeeld over en wekken vertrouwen. Op een recensie-pagina gebruik je echte mensen om succes in jouw product of dienst te tonen. Laat ze zelf een mooie tekst schrijven over hun ervaring met jou!

Voor de tekst van jouw recensie-pagina heb je het volgende nodig:

  • Minstens 3 van je beste recensies
  • Een foto van de persoon die de testimonial heeft geschreven voor geloofwaardigheid
  • Een beschrijving, link of afbeelding van de door jou geleverde dienst (indien mogelijk)

De bovenstaande lijst behandelt de basisprincipes van je website-inhoud. Maar als je een betrokken publiek wilt opbouwen en mensen wilt laten terugkomen naar jouw website, is er nog iets dat je nodig hebt...

De contactpagina van jouw website

In de kern is jouw contactpagina een eenvoudige webpagina met een contactformulier dat is ontworpen om potentiële klantinformatie te verzamelen.

Wat je ook doet met jouw contactpagina, maak het heel simpel om contact met jou op te nemen.

Je bezoeker heeft namelijk je hele website bekeken (of in ieder geval een flink deel ervan) en heeft besloten dat jij misschien een goede match bent!

Zorg ervoor dat het voor hen zo gemakkelijk mogelijk is om contact met je op te nemen en aan een geweldige nieuwe samenwerking te beginnen! Een e-mail is zo geschreven, een contactformulier is nog sneller ingevuld!

Neem voor je contactpagina het volgende op:

  • Alle contactgegevens die je wilt opnemen, zoals jouw e-mailadres en telefoonnummer
  • Een contactformulier, met velden voor informatie die je moet weten van je potentiële klant
  • Veel gestelde vragen (indien van toepassing)
  • Kantooruren (indien van toepassing)
  • Bedrijfsadres - zelfs als je met bedrijven over de hele wereld werkt, is het belangrijk om je locatie op jouw website te vermelden.

Bijna daar!

Wauw, het is je gelukt! Het was misschien een beetje veel informatie, maar weet dat bovenstaande tips samen een handleiding vormen voor het schrijven van al je websiteteksten! Hoe handig is dat! Zomaar, helemaal gratis.

En nu je alle tips hebt doorgelezen is het tijd om aan de slag te gaan met je eigen teksten!

Doorloop je hele website, pagina voor pagina en houdt bovenstaande tips ernaast. Het maakt niet uit of je nu al een website hebt of een nieuwe aan het bouwen bent.

Ga beginnen met (her)schrijf je teksten. Want ook jij kan pakkende teksten schrijven!

Webteksten laten schrijven door mij kan natuurlijk ook

SEO en een goede tekst, daar ligt mijn passie! Want goede teksten bedenken, dat is gewoon niet makkelijk.

Je hebt het net gelezen waar je allemaal rekening mee moet houden en eerlijk, er is nog veel meer waar je rekening mee moet houden.

En ik kan me voorstellen dat je daar de tijd niet voor (wilt) maken. En nee, het is niet raar om een tekst voor je te laten schrijven. 

Als je er voor kiest om door mij teksten te laten schrijven is dat eenvoudig te regelen. We plannen een gesprek, onderzoeken waar de pijnpunten liggen en ik ga aan de slag met teksten schrijven. Zo simpel!

Laat mij je helpen met pakkende webteksten schrijven!

Plan een gesprek


Blogging voor SEO

Een blog kan een krachtige marketing- en leadgeneratietool zijn die ook bijdraagt aan een sterkere aanwezigheid in de zoekmachines. Daarnaast zijn blogberichten ideaal om dieper op een onderwerp in te gaan, iets wat zoekmachines erg waarderen. De teksten hoeven ook niet bol te staan van zoekwoorden, zolang de inhoud maar relevant is voor jouw website. En als je er dan nog een goede link inzet naar een relevante pagina, bijvoorbeeld een productpagina van je website zelf, dan is het helemaal super!

Wij van SEO Zuyd weten uit ervaring dat het schrijven van goede blogberichten een aanslag zijn op je toch al kostbare tijd.  Maar ook daar is een oplossing voor: SEO Zuyd kan voor jou blogberichten schrijven die ook nog eens SEO vriendelijk zijn! Wil je hierover meer weten, neem dan gerust contact met ons op!