Conversieratio van jouw website verhogen?

Begrijp je bezoekers, geef wat ze zoeken en krijg meer leads.

Ik wil starten met SEO conversie!

SEO conversie optimalisatie 

Elke website kan klanten opleveren. Je hebt je website SEO geoptimaliseerd en krijgt veel bezoekers. Maar wat als deze bezoekers niet overgaan tot een actie? Dan is er toch nog een probleem. Conversie optimalisatie geeft hier antwoorden op. Er wordt gekeken naar hoe jouw bezoekers zich gedragen op jouw website. Op welke zoektermen komen ze binnen? Blijven ze op je website of gaan ze meteen weer weg? Waarom klikken ze niet op je call to actions? En zo zijn er nog veel meer voorbeelden waar we naar gaan kijken. Hiervoor gaan we oplossingen bedenken zodat jouw bezoekers krijgen wat ze nodig hebben en de conversie voor jouw website verhoogd wordt!

1. Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (CRO) is het verhogen van het percentage gebruikers dat een gewenste actie op een website uitvoert. Gewenste acties kunnen zijn: het kopen van een product, klikken op ‘toevoegen aan winkelwagen’, aanmelden voor een dienst, een formulier invullen of op een link klikken.  Belangrijkste uitgangspunt is dat er wordt gekeken naar hoe klanten kopen, niet hoe jij wilt verkopen.

Beschouw het als het proces waarbij je je concentreert op het begrijpen van wat jouw bezoekers drijft, stopt en overtuigt. Hierdoor kan je ze de best mogelijke gebruikerservaring bieden. Want dat is wat ervoor zorgt dat ze overgaan tot de gewenste actie wat uiteindelijk jouw conversieratio verbetert.

Het focussen op die laatste actie - de conversie – is natuurlijk belangrijk, maar in werkelijkheid gebeurt er veel vóór dat punt:

  • Met welk doel komen bezoekers naar je website?
  • Waar en waarom vertrekken bezoekers van je website?
  • Wat overtuigt je gebruikers om over te gaan tot actie?

Tijdens een SEO advies is dit altijd het uitgangspunt: het begrijpen van jouw gebruikers. Tijdens het schrijven van de content wordt er al rekening gehouden met de “customer journey”. De drie fases die te maken hebben met de zoekintentie van een bezoeker.

Bij CRO (conversie optimalisatie) gaan we hier nog een stap mee verder. Door het toepassen van een marketingtrechter op je website. Doel hiervan is om potentiële klanten door een reeks fasen van het klanttraject te leiden. Verder helpt het toepassen van een trechter bij het plannen en meten van de inspanningen om potentiële klanten aan te trekken, te betrekken en te converteren via inhoud en ander marketingmateriaal, zoals bestemmingspagina's en advertenties.

2. Hoe optimaliseren we de conversie?

SEO Zuyd zal gaan onderzoeken hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. Op welke pagina komen ze veel, welke weinig? Doen ze wat jij wilt dat ze doen, namelijk overgaan tot het afnemen van een dienst of product? Waar komen ze binnen op je website, wat zijn de volgstappen? Waarom haken ze af? Allemaal interessante vragen waar je een antwoord op wilt krijgen zodat je dit kan verbeteren. Met behulp van de volgende analyses krijgen we hier een duidelijk beeld van.

Data analyse
Door middel van het bekijken van de website statistieken krijgen we al een goed beeld van wat je bezoekers doen en waar ze vastlopen. Ook zal er een technische analyse uitgevoerd worden. Is er bijvoorbeeld een link die niet werkt?

Een clickmapanalyse
Dit is een soort heat map van een website die wordt weergegeven waar gebruikers met de muis op een desktopapparaat klikken of op het scherm op een mobiel apparaat tikken.  Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld wat de gebruikersbetrokkenheid is op een pagina, zoals klikken op knoppen, links, afbeeldingen et cetera.

Een trechteranalyse
Met trechteranalyse kunnen we zien waar gebruikers jouw website verlaten, zodat we deze kunnen optimaliseren en het aantal conversies kunnen verhogen. Ook stellen we hier doelen: hoe vaak vult iemand een formulier in, download hij informatie, et cetera. Zo kunnen we ook zien of de veranderingen na een tijd effect hebben en of er doelen aangepast moeten worden.

Aan de hand van deze analyses ontvang je een advies met als doel de conversie op je website te verhogen. Dit advies kan uit één of meerdere onderdelen bestaan afhankelijk van het doel wat je wilt gaan bereiken. Voorbeelden van conversieoptimalisatie zijn:

  • Het toevoegen, verplaatsen of verduidelijken van Call To Actions;
  • Een gerichte landingspagina maken voor een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld uit een bepaalde plaats, van een bepaalde leeftijdsgroep);
  • Een artikel over een specifiek product of dienst die antwoord geeft op een vraag of probleem van je klant;
  • Een LinkedIn bericht over jouw unique selling point (USP).

Laat je bedrijf groeien met SEO conversie!

Begin nu!