Websites optimaliseren start met een goed SEO adviestraject

Maak je website goed vindbaar in de organische zoekresultaten!

Ik wil een SEO advies!

Begin met een SEO adviestraject

Ons SEO advies traject begint met een ontdekkingssessie waarin we meer te weten komen over jouw bedrijf, marketingbehoeften en doelgroep. Van daaruit duiken we diep in jouw website, waarbij we ons concentreren op een paar kernsegmenten, zoals technische SEO-componenten, contentstrategie en siteprestaties. We gebruiken een groot aantal tools om elk aspect van jouw site te analyseren om een uitgebreid SEO-auditrapport te genereren, dat jou de status van SEO op jouw site vertelt en bruikbare mogelijkheden biedt om organische zoekresultaten (rankings),  verkeer en leadgeneratie te verbeteren.

Een SEO adviestraject bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Doelstelling en strategie
  2. Websiteaudit
  3. Optimaliseren website
  4. Linkbuilding
  5. Monitoring

1. Doelstelling en SEO strategie

Wat we doen willen we goed doen. Daarom is het belangrijk om vooraf goed in beeld te brengen wie jouw doelgroep is, in welke branche je actief bent en wat je doelstellingen zijn. Wat wil je bereiken met je website? Zo krijgen we helder naar welke doelen we toe moeten werken en kunnen we later zien of de verbeteringen die we doorgevoerd hebben ook daadwerkelijk geholpen hebben.

2. Websiteaudit

Na het bepalen van de doelstellingen en strategie wordt er gestart met een websiteaudit. Want als zoekmachines zoals Google en Bing je website kunnen vinden, dan worden ze ook zichtbaar in de resultaten. En dat is wat je als bedrijf nou precies wilt! Het gevonden worden door zoekmachines noem je indexeren. Zoekmachines slaan alle pagina’s die ze kennen op in een index. In deze index wordt beschreven wat de inhoud en de locatie van die pagina is. Daarom is het dus belangrijk dat je website technisch goed functioneert.

Zoekwoorden onderzoek

Maar hoe krijg je nou eigenlijk bezoekers op jouw website? Door een trefwoordenonderzoek toe te passen krijg je met zoekmachineoptimalisatie inzicht welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Wat vind je belangrijk om te vertellen? Welke sleutelwoorden (keywords) horen daarbij? Verder is het ook belangrijk om te onderzoeken welke woorden een bezoeker gebruikt om op zoek te gaan naar jou.

Concurrentenanalyse

Jouw bedrijf is helaas natuurlijk niet uniek. Er zijn altijd andere spelers op de markt die (bijna) hetzelfde doen of aanbieden als dat jij doet, je concurrenten. En ook zij willen natuurlijk een goede vindbaarheid en daarmee positie op zoekmachines. Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat je ze net een stapje voor bent? Tijdens een SEO traject is het ontzettend belangrijk om te weten wat jouw concurrenten doen. Eigenlijk is het een beetje spioneren. Je kan zien op welke positie je concurrent staat in de zoekresultaten, met welke pagina’s ze hoog scoren in de zoekresultaten, et cetera.

Google Analytics en Google Search Console 

Tijdens een SEO traject wordt een website gekoppeld aan Google Analytics. Google Analytics geeft een beeld hoe bezoekers zich gedragen. Verder wordt de website ook gekoppeld aan Google Search Console. Deze helpt namelijk om een beeld te krijgen hoe bezoekers naar je website zijn gekomen. Samen geven ze je veel informatie over bezoekers.

3. Optimaliseren website

Het derde deel van het SEO traject bestaat uit het optimaliseren van jouw website. Want met alleen een technisch goede website ben je er nog niet. Het is natuurlijk al een fijne start als de zoekmachines jouw website kunnen vinden, maar het is nog beter als je ook bezoekers krijgt! Want bezoekers zijn immers potentiële klanten. En potentiële klanten kunnen echte klanten worden die overgaan tot conversie. Ze zullen een dienst of product gaan kopen. Door goede teksten (content) op jouw website zullen bezoekers eerder overgaan tot een koop. Maar wanneer is een tekst op een website nou eigenlijk goed?

Optimalisatie van titels en omschrijvingen

Goede titels en omschrijvingen (descriptions) zijn erg bepalend voor de positie in zoekmachines. Ze worden in de broncode van je pagina opgenomen om de inhoud van je pagina te beschrijven. Ze zijn niet zichtbaar op de pagina zelf. Ze helpen dus de zoekmachines te begrijpen waar een pagina van een website inhoudelijk over gaat. Als deze ontbreken is er een probleem. SEO zorgt ervoor dat deze titels en omschrijvingen ingevuld worden.

Optimalisatie van teksten met keywords

Tijdens de analyse zijn er allerlei belangrijke keywords naar voren gekomen. Per pagina zal bekeken worden welke keyword belangrijk is. Door deze woorden (keywords) in je teksten te verwerken maak je voor zowel je bezoeker als de zoekmachines duidelijk waar jouw website inhoudelijk over gaat. Daarnaast heeft keyword optimalisatie als doel dat bezoekers op je website blijven. Ze moeten geïnteresseerd blijven in je tekst en overgaan tot een actie. Denk hierbij aan een product of dienst afnemen.

Optimalisatie van afbeeldingen

Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen. Het is daarom belangrijk om een goede beschrijving te geven van wat er op de afbeelding staat. Door middel van het toevoegen van een alternatieve tekst-tag kunnen zoekmachines ook afbeeldingen indexeren. Daarnaast is het verstandig omdat sommige gebruikers gebruik maken van schermlezers en die lezen de tekst voor. Nog een goede rede om jouw afbeelding inzichtelijk te maken wat de gebruiksvriendelijkheid van jouw website verhoogd!

4. Linkbuilding

In het vierde deel van het SEO traject wordt gekeken naar alle links op je website. Deze links zorgen er namelijk voor dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren op je website. Ze moeten eenvoudig van de homepagina naar andere pagina’s kunnen. Ook bepaalt het hoe belangrijk een bepaalde pagina is. Als er veel linkjes terug naar je homepagina verwijzen, dan zal Google dit als een belangrijke pagina van je website vinden. Ook zal er gekeken worden of er externe links (links van andere websites) naar jouw website verwijzen. Als je linkstructuur in orde is geeft dit bij Google aan dat je website hoogwaardige, betrouwbare en kwalitatief goede content heeft. Linkbuilding is een tijdrovende klus.

Inventarisatie links

Hoeveel links staan er op je website? Hoeveel backlinks verwijzen er naar jouw website? Werken alle links? Is de linkstructuur in orde? Allemaal vragen die onderzocht worden tijdens de inventarisatie. Als je linkstructuur in orde is geeft dit bij Google aan dat je website hoogwaardige, betrouwbare en kwalitatief goede content heeft.

Opschonen backlinksprofiel

Als je een website hebt die al een tijdje bestaat kan het natuurlijk zo zijn dat je links van andere websites krijgt. Tijdens het opschonen wordt een lijst samengesteld met (mogelijke) negatieve backlinks die een slechte invloed op de vindbaarheid van je website hebben zodat ze verwijderd kunnen worden.

Aanvragen backlinks

Er zijn verschillende manieren om backlinks aan te vragen. Je kunt bijvoorbeeld een blog starten die over jouw bedrijf, product of dienst gaat. Deze deel je vervolgens op bijvoorbeeld op Facebook, Google Plus of andere sociale mediawebsites. Als lezers de inhoud interessant vinden, zullen ze jouw bericht delen in hun netwerk wat nieuwe backlinks oplevert. Daarnaast is het mogelijk om jouw website aan te melden bij allerlei, relevante, verzamelsites als de nationale bedrijvengids en startpagina’s.

5. Monitoring

In het vijfde en laatste deel van een SEO adviestraject kijken monitoren we al het werk wat er gedaan is. SEO is namelijk een terugkerend proces. Na de eerste analyse en optimalisatie is het belangrijk om alles bij te houden. Dit kan je natuurlijk zelf doen als je daar de tijd voor hebt. Maar ook dit regelt SEO Zuyd graag voor je. Maar wat gaat SEO Zuyd dan voor je doen?

SEO Zuyd blijft analyseren of alles goed gaat. Is je website nog technisch in orde? Zorgen de gekozen zoekwoorden nog voor het juiste resultaat of moeten ze aangepast worden? Moeten de teksten geoptimaliseerd worden? Hoe doet je concurrent het?

Maar zeker ook belangrijk, hoe gedragen je bezoekers zich? Want wat als hier een negatieve verandering plaats vindt. SEO Zuyd kan dit analyseren en hierin advies in geven of er eventueel iets moet veranderen aan je linkstructuur van je website of in de teksten. Of misschien moet er wel een specifieke landingspagina opgezet worden.

Daarnaast blijft SEO Zuyd werken aan linkbuilding. Dit is een dynamisch proces. Soms werken links van andere pagina’s goed, maar soms ook minder goed dan vooraf gedacht. Deze zullen dan verwijderd moeten worden en er zal naar nieuwe mogelijkheden gezocht moeten worden.

Optimaliseer jouw website, start nu met een SEO adviestraject!

Start nu!