4 tips voor een SEO-vriendelijke metabeschrijving.

11 maart 2021

Een SEO vriendelijke metabeschrijving? Klinkt ingewikkeld, toch? Laat ik een poging wagen om het jou uit te leggen.

4 tips voor een SEO-vriendelijke metabeschrijving.

Als iemand me een aantal jaar geleden naar een metabeschrijving zou hebben gevraagd, zou ik ze raar hebben aangekeken. Waar hebben ze het over? Het klinkt als code, en ik begreep er niks van. Ik ben blij te kunnen melden dat dit ondertussen niet meer het geval is. 

Wat is zijn Meta beschrijvingen?

Een metabeschrijving is het korte tekstfragment dat onder de blauwe link in het resultaat van een zoekmachine wordt weergegeven. Deze beschrijving vat de inhoud samen van de webpagina die erboven is gelinkt, en hoewel het geen officiële rangschikkingsfactor is in de zoekresultaten van Google, kan deze worden bewerkt om mensen aan te moedigen door te klikken naar de webpagina. Een metabeschrijving is in feite wat de zoeker helpt te beslissen of hij al dan niet op de link naar een artikel of webpagina klikt. Een metabeschrijving helpt lezers te overtuigen om voor jouw website te kiezen. Oh, en de vetgedrukte woorden in een metabeschrijving geven aan welke woorden overeenkomen met die in de zoekopdracht. Niets te ingewikkeld, toch?

Heb ik echt een metabeschrijving nodig?

Nu je weet wat een metabeschrijving is, laten we een andere veel gestelde vraag beantwoorden: heb je er echt een nodig? Het korte antwoord is JA! Dit is waarom:

Het verhoogt de klikfrequenties en bezoeken van organische zoekresultaten
Er kunnen 10 blauwe links per resultatenpagina van zoekmachines (SERP) zijn, maar ze worden niet allemaal door een gelijk aantal mensen aangeklikt. Hoe hoger het resultaat, hoe meer mensen het zullen zien en er op hun beurt op klikken. Om jouw resultaat echter goed te laten scoren, moeten mensen erop klikken. Metabeschrijvingen zijn jouw kans om mensen te verleiden om op jouw link te klikken in plaats van op die van iemand anders.

Het geeft de juiste mensen de juiste informatie op het juiste moment
Hoewel metabeschrijvingen niet rechtstreeks van invloed zijn op de positie van uw website op Google, kunnen ze jouw helpen wanneer mensen een geavanceerde zoekopdracht uitvoeren. Met dit soort zoekopdrachten kunnen zoekers meer criteria invoeren voor de woorden die ze in de resultaten willen opnemen. Het is bekend dat deze criteria van invloed zijn op jouw metabeschrijving, en kunnen daarom bepalen of jouw webpagina überhaupt wordt weergegeven.

Het verhoogt bezoeken van sociale media
Google is niet de enige website die uw metabeschrijving weergeeft wanneer je een stukje inhoud publiceert. Sociale netwerken zoals Facebook gebruiken een zogenaamde "open grafiek" om de belangrijkste gegevens op jouw webpagina te presenteren wanneer je deze deelt met jouw volgers. Deze open grafiek bevat een metabeschrijving. Met andere woorden, jouw metabeschrijving genereert niet alleen zoekmachineverkeer (ook bekend als organisch verkeer), maar ook sociale media-verkeer.

Meta Beschrijving Lengte
De ideale lengte van metabeschrijvingen is, nou ja, niet zo lang: niet meer dan 160 tekens, inclusief spaties.

Wat zijn goede metabeschrijvingen?

Het opnemen van een volledig zoekwoord in de metabeschrijving.
Metabeschrijvingen zijn geen officiële rangschikkingsfactor in de zoekresultaten van Google, wat betekent dat wat u hier invoert, geen directe invloed heeft op uw rangschikking. Ze hebben echter wel invloed op het aantal klikken dat u ontvangt, wat wel van invloed is op uw positie. Als u uw volledige trefwoord in de metabeschrijving opneemt, kunt u mensen meteen vertellen dat uw webpagina hun vraag beantwoordt.

De metabeschrijving moet het antwoord op een vraag geven
Hoewel sommige goede metabeschrijvingen het hele trefwoord bevatten om de aandacht van mensen te trekken, kunnen anderen dit doen door een element van mysterie toe te voegen om hun publiek te verleiden meer te leren. In het bovenstaande voorbeeld weten lezers dat het antwoord verband houdt met seizoenen, maar ze weten nog niet welk seizoen het beste is om te planten.

Wat zijn slechte metabeschrijvingen?

De metabeschrijving is te moeilijk om te volgen
Metabeschrijvingen hebben kort de tijd om een lezer te overtuigen om op de inhoud te klikken. Als de beschrijving onduidelijk is, dus geen antwoord geeft op het zoekwoord dat gebruikt is, zullen bezoekers niet op jouw link klikken maar op die van, misschien wel, de concurrent.

De metabeschrijving is te lang om volledig weer te geven
Dit is een van de meest voorkomende tegenslagen bij SEO, en vaak hebben we er geen controle over. Als uw metabeschrijving te lang wordt geacht voor Google, kan deze worden afgekapt en kan het einde van een zin worden vervangen door een weglatingsteken ("...") dat jou de interesse van een bezoeker kan kosten om door te klikken. Zoals ik al verteld heb, onthoud dat 155-160 tekens (inclusief spaties) of minder het beste is!

4 tips om een SEO-vriendelijke metabeschrijving te schrijven

Nu je weet waarom je een metabeschrijving zou moeten schrijven, kan je het volgende doen.

1. Schrijf boeiende inhoud
Schrijf een korte zin waarin je een voorbeeld van de inhoud bekijkt of de bezoeker vertelt waarom hij jouw bericht zou moeten lezen. Geef ze een duidelijke rede om door te klikken en jouw bericht te lezen, indien nodig. Dit is uw kans om bezoekers te verkopen wat jij te bieden hebt: informatieve, waardevolle inhoud.

2. Gebruik een of twee trefwoorden in uw metabeschrijving
Mogelijk neem je al trefwoorden op in de hoofdtekst en titel van een webpagina. Maar de metabeschrijving moet ook trefwoorden bevatten die helpen bij het beschrijven van de inhoud van de webpagina. Concentreer je op een of twee unieke zoekwoorden in de metabeschrijving van elke webpagina die je publiceert. Vul deze zoekwoorden nergens in - zorg ervoor dat ze op een natuurlijke manier passen en leg uit wat mensen kunnen verwachten als ze op jouw link klikken.

3. Streef naar 155-160 tekens
Ik weet dat ik zei dat het aantal tekens waaruit je metabeschrijving bestaat belangrijk is, en dat is het ook. Maar wanneer deze metagegevens daadwerkelijk worden weergegeven, meet Google niet in tekens - het meet in pixels. Dat wil zeggen, het zal een metabeschrijving na een bepaalde breedte afsnijden. De reden dat we 155-160 tekens zeggen, is om SEO een maatstaf te geven waaraan ze zich kan houden.

4. Gebruik geen "niet-alfanumerieke" tekens
Ampersands (&), plustekens (+), em-streepjes (-) en andere speciale tekens verschijnen misschien prima op jouw computerscherm, maar zoekmachines kunnen deze symbolen niet zo gemakkelijk lezen. Deze staan bekend als "niet-alfanumerieke" tekens en je moet ze niet gebruiken in je metabeschrijvingen. Sommigen van hen worden niet in de zoekresultaten weergegeven zoals jij dat wilt. Anderen kunnen het hele fragment verpesten: elke keer dat dubbele aanhalingstekens in een metabeschrijving worden gebruikt, verwijdert Google het uit het zoekresultaat.

Blogging voor SEO

Een blog kan een krachtige marketing- en leadgeneratietool zijn die ook bijdraagt aan een sterkere aanwezigheid in de zoekmachines. Daarnaast zijn blogberichten ideaal om dieper op een onderwerp in te gaan, iets wat zoekmachines erg waarderen. De teksten hoeven ook niet bol te staan van zoekwoorden, zolang de inhoud maar relevant is voor jouw website. En als je er dan nog een goede link inzet naar een relevante pagina, bijvoorbeeld een productpagina van je website zelf, dan is het helemaal super!

Wij van SEO Zuyd weten uit ervaring dat het schrijven van goede blogberichten een aanslag zijn op je toch al kostbare tijd.  Maar ook daar is een oplossing voor: SEO Zuyd kan voor jou blogberichten schrijven die ook nog eens SEO vriendelijk zijn! Wil je hierover meer weten, neem dan gerust contact met ons op!