Wat is SEO

en waarom heb ik het nodig?

Wat betekent SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. In het Nederlands vertaald: zoekmachine optimalisatie. Er zijn heel veel websites te vinden, ook websites met de producten en diensten die jij levert. Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw website ook gevonden wordt? Daarvoor is zoekmachine optimalisatie.

Doel van zoekmachine optimalisatie is eigenlijk heel simpel: je website beter vindbaar maken voor zoekmachines. Maar hoe zorgt SEO er dan voor dat de zoekmachines jouw website kunnen vinden?  Zoekmachines maken gebruik van 3 pijlers waaraan goede SEO moet voldoen:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Autoriteit

Hoe zit het met de techniek van mijn website?

De technische staat van een website vormt de basis van goede SEO, namelijk het leveren van de juiste informatie en een prettige gebruikservaring. Denk hierbij aan een snelle laadtijd, tekst die prettig te lezen is, een site die goed werkt op zowel een computer als een telefoon et cetera. Hieronder leggen we het verder uit.

Snelle laadtijd
Een snelle laadtijd is enorm belangrijk. Duurt het lang tot dat een pagina geladen is dan is er een grote kans dat een bezoeker je website verlaat. Als een gebruiker niet vindt wat hij zoekt dan zal jouw pagina degraderen in de zoekresultaten. Een snelle laadtijd kan dit voorkomen. Want je wilt natuurlijk graag dat je bezoekers overgaan tot actie!

CMS
Het is van belang dat zoekmachines eenvoudig jouw website kunnen crawlen (doorzoeken). Dit houdt in dat er geen onnodige codes in je website moeten staan. Een CMS wat speciaal voor jou ontwikkeld en afgestemd is op jouw behoeften en wensen is aan te raden. Hier hangt vaak wel een prijskaartje aan. Je kan ook gebruik maken van zogenaamde open source systemen als WordPress. Deze systemen zijn ook goed geprogrammeerd met een relatief schone code.

Responsive design
Een responsive design houdt in dat jouw website op verschillende schermen een prettige gebruikerservaring biedt. Denk hierbij aan schermen van laptops, telefoons, desktop en tablets. Vooral het de gebruiksvriendelijkheid op een mobiele telefoon is erg belangrijk, het moet dan ook perfect werken. SEO Zuyd kijkt naar met welk schermtype jouw gebruikers voornamelijk jouw website bekijken.

404 foutmelding
Niks is zo vervelend als op een link klikken en dan een 404 pagina te zien krijgen. Dit is absoluut geen meerwaarde voor de gebruikerservaring. Links moeten werken. Wanneer deze dood lopen (een 404), merken zoekmachines dit ook. Dit merken zij op terwijl ze jouw website crawlen. Het regelmatig controleren of links (nog) goed werken is dan ook erg belangrijk.

Robots.txt
Het robots.txt is een plat tekstbestand met instructies voor zoekmachinerobots. Door deze code kan je aangeven welke pagina’s wel en welke pagina's niet geïndexeerd moeten worden. Je vertelt de zoekmachines hierdoor welke pagina wel en welke pagina niet belangrijk zijn.

Verbeter de techniek van jouw website met SEO!

Ontdek meer!

Hoe moet de content eruit zien op mijn website?

Alleen met een goede techniek ben je er nog niet. Zoekmachines kijken ook naar goede, sterke content. Hiermee wordt alle manieren bedoeld waarop je informatie deelt op jouw website. Dat is de tekst, maar dat kunnen ook afbeeldingen, audiobestanden of video’s zijn. Bij SEO is tekst het allerbelangrijkste. Dit omdat zoekmachines dit het eenvoudigste kunnen “lezen” (crawlen). 

Relevante content
Maar wat is nou eigenlijk relevante content? Dit is content over de inhoud van jouw onderneming, product of dienst. Alle content die op jouw website staat moet over dit onderwerp gaan.

Waardevolle content
Relevante content moet dus ook waardevol zijn. Je bezoekers moeten er ook echt iets aan hebben. Tekst en uitleg is dus erg belangrijk. Alleen een stukje tekst waarin een korte beschrijving staat en vervolgens een verzoek om contact op te nemen voor meer informatie voegt weinig toe aan jouw website. Het beste is dat alle vragen van jouw bezoeker worden beantwoord in de content van jouw site.

Dit kan echter per zoekopdracht verschillen. Dit heeft te maken met de zoekintentie van een bezoeker. Waarom vult hij een bepaald zoekwoord in. Dit is afhankelijk van de fase in de “customer journey”:

  • In de "bewustzijnsfase" wordt het zoekgedrag gedefinieerd door hun probleem, de "symptomen" van het probleem, de oorzaak van het probleem of hun uiteindelijke doel dat zij hebben;
  • In de "afwegingsfase" wordt het zoekgedrag gedefinieerd door de mogelijke oplossing of het vergelijken van verschillende oplossingen;
  • In de "beslissingsfase" weet de klant wat hij wil, maar hij is op zoek naar de beste leverancier.

Een apart onderdeel in SEO is conversie optimalisatie. Daar gaan we nog net een stapje verder, namelijk met het analyseren van het zoekgedrag van je bezoekers. Doen ze wat jij wilt dat ze doen? Gaan ze over tot het invullen van een formulier, downloaden van een e-book of tot aankoop van je product of dienst? Wil je daarover meer weten, lees dan hier verder. 

Leesbaarheid
Als je content relevant en waardevol is, dan ben je al ver. Maar het moet ook goed leesbaar zijn. Een tekst met lange zinnen, hele lange alinea’s en een klein lettertype is niet goed leesbaar. Het is van belang dat je tekst kan “ademen”. Het gebruik van korte zinnen, opsommingen, tussenkopjes, witruimte en een goed leesbaar lettertype is dan ook belangrijk.
Als je content goed leesbaar is, zal je bezoeker langer op jouw website blijven. Iets wat zoekmachines ook erg belangrijk vinden. Het is een teken dat jouw pagina’s antwoord bieden op de vraag van jouw bezoekers.

Koppen
De koppen die in je content gebruikt zijn enorm belangrijk voor SEO. Het is belangrijk dat er op iedere pagina één H1 kop geplaatst is. Deze H1 vat in één zin de hele pagina samen en bevat de belangrijkste zoekwoorden die over de inhoud van je pagina gaan.
De verschillende secties van je tekst breek je op met tussenkopjes, de H2. Deze kunnen weer verder onderbroken worden door H3 koppen, en zo verder. Zo begrijpt je gebruiker (maar zeker ook de zoekmachines!) de hiërarchie van je pagina.

Afbeeldingen en video
Afbeeldingen en video’s bieden een welkome afwisseling tussen lappen tekst. Op die manier kan je verdieping bieden aan je gebruiker, bijvoorbeeld door een infographic. Zo verrijk je de tekst en vergroot je de gebruikerservaring. Het is daarom ook van belang dat je relevante afbeeldingen en video toevoegt aan je content.

Meta-title en meta-description
Een gedeelte van de content die je niet direct terug ziet op je pagina’s zijn de meta-description en de meta-title. Dit is namelijk het stukje tekst van jouw pagina dat de zoekmachines tonen in de zoekresultaten.
Het lijkt misschien niet belangrijk, maar dat is het wel! Dit stukje tekst bepaald namelijk of jouw potentiële bezoeker wel of niet klikken op de link in de zoekresultaten naar jouw website. En niet die van je concurrent. Blijven ze dan ook lang op jouw website, dan vinden de zoekmachines dit geweldig en zullen ze jouw website belonen met een hogere positie.

Wordt gevonden door goede SEO teksten!

Start nu!

Wat is autoriteit van een website?

Zoekmachines kijken naast de techniek en content ook naar de autoriteit van een website. De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door hoeveel andere websites weer linken naar jouw website. Maar dit moeten wel links zijn van goede kwaliteit.

Linkbuilding
Als je alles al goed hebt gedaan qua SEO kan het zijn dat websites van je concurrenten toch hoger staan in de zoekresultaten. Naar alle waarschijnlijkheid heeft jouw website dan een autoriteitsprobleem. Dit houdt in dat jouw concurrent meer betrouwbare en kwalitatieve links heeft van andere websites naar hun website. Het actief generen van links naar jouw site is dan de oplossing. Dit noemen we linkbuilding.

Natuurlijk linkprofiel
Wanneer SEO Zuyd aan de slag gaat met linkbuilding zal er een natuurlijk linkprofiel opgebouwd worden. Dit houdt in dat er zowel links van grote gevestigde websites met hoge aantallen dagelijkse bezoekers gelinkt worden. Maar ook links van kleinere websites zijn belangrijk om zo een balans te houden. Verder zal er gekeken worden naar verschillende type links. Hierbij kan je denken aan links vanuit een blogbericht of vanuit een afbeelding en sociale media. Op deze manier is er een natuurlijke verdeling.

Relevantie
Als je een link hebt van een website die totaal niks met jouw website van doen heeft, dan zal deze link niet relevant zijn. Het is daarom altijd belangrijk om goed na te denken of een bezoeker van een andere website wat heeft aan een link naar jouw website.

Verbeter de autoriteit van jouw website!

Start een SEO advies!

Hoe lang duurt SEO?

Vooraf kan je niet voorspellen hoe lang het duurt voordat je gevonden wordt door de zoekmachines en dat je ziet wat de resultaten zijn. Dat hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld of je het toegepast hebt op een nieuwe of bestaande website, of je pas bezig bent met het toepassen van SEO of al langer maar ook bijvoorbeeld van de hoeveelheid concurrentie.

Indexeren kost tijd
Het speelt ook nog mee hoe snel de zoekmachines jouw pagina indexeren. Hier kan geen vast tijdsbestek voor worden gegeven. In ieder geval niet binnen 24 uur. De zoekmachines veranderen hun algoritmes vaak, dus daar zijn we afhankelijk van. Ook geven de zoekmachines niet alles prijs wat ze veranderen, alleen de basis en hele grote veranderingen weten we.

Zoekgedrag
Wat verder belangrijk is, is hoe jouw bezoekers zich gaan gedragen op jouw site. Hier kan je meetbare doelen voor instellen (conversie optimalisatie) waardoor je de veranderingen goed kan monitoren. Maar ook dit zal niet binnen 24 uur zijn. Wij gaan meestal uit van 1 maand tot we daadwerkelijk de eerste resultaten kunnen zien.

SEO blijven toepassen
Als je de resultaten kan zien, maar het doet nog niet wat je wilt, dan zal je verder moeten gaan onderzoeken wat de volgende stappen zijn. Dit wil niet zeggen dat de SEO die toegepast is niet goed was. Zoekmachines veranderen voortdurend hun algoritmes. Wij van SEO Zuyd blijven op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen. Daarom raden wij iedereen dan ook aan om maandelijks een check te doen en daarop acties te ondernemen. Kortom, SEO is een dynamisch proces wat veel tijd kost.

Maak je website vindbaar voor zoekmachines!

Begin nu met SEO!