Wat is een Call to Action, maar vooral, waarvoor is het nou eigenlijk bedoeld?
Het kan zo frustrerend zijn om een gesprek te hebben met iemand die zegt dat hij of zij kan helpen, maar je moet uiteindelijk een mentale notitie maken om elk ander woord of acroniem dat ze gebruiken op te zoeken. Dus, laten we daar maar eens verandering in brengen. Vandaag duiken we in CTA's.
Hoe herken je een Call to Action?
Een CTA of Call to Action is een stukje tekst of een afbeelding die bezoekers van een website direct aanmoedigt om verdere actie te ondernemen. Er zijn tal van voorbeelden van een CTA. Ik zal er hieronder kort een paar benoemen:
- Een knop op een website die bezoekers aanmoedigt om gratis inhoud te downloaden;
- Bijschriften in een post op sociale media die uw publiek aanmoedigen om opmerkingen te plaatsen, uw website leuk te vinden of om uw website te bezoeken;
- Een knop voor sociaal delen aan het einde van een blogpost;
- Een knop om een gratis e-book te downloaden.
Wat is het doel van een CTA?
Het doel van een Call to action is om je bezoekers te betrekken bij jouw bedrijf en de relatie vooruit te helpen. Of je nu een vraag stelt in een bericht of een iets gratis aanbiedt, een CTA houdt de bezoeker van jouw website betrokken en zorgt ervoor dat ze gewend raken aan het ondernemen van actie op je berichten en inhoud.
Oproepen tot actie helpt je om de positie van jouw website in algoritmen van de zoekmachines te verbeteren. Maar het kan je ook goed helpen om de bezoekers van jouw website eenvoudig door de site heen te leiden naar daar waar je ze wilt hebben, namelijk het maken van een afspraak of het afnemen van een dienst of product.