Hoe schrijf je SEO vriendelijke teksten?

Laat ons jou helpen de inhoud te schrijven die voor jou werkt!

Ik wil SEO proof teksten!

SEO teksten schrijven, hoe doe je dat?

Teksten schrijven voor je op je website doe je ten eerste voor je (potentiële) klanten. Er wordt nog veel gedacht dat je teksten zodanig schrijft dat Google ze kan vinden. Uiteindelijk doe je dat ook, maar in eerste instantie doe je het voor je bedrijf en je doelgroep. Want het draait om de inhoud van je tekst. Vertelt het wat je bedrijf doet? Want dat is vaak niet in eerste oogopslag duidelijk. En dan haken je bezoekers af. Alles draait dus om goede teksten die vervolgens nog goed geïndexeerd kunnen worden door de zoekmachines. Hieronder zal ik meer uitleg geven over het schrijven van goede, zoekmachine vriendelijke teksten.

Wat is SEO copywriting?

Om nou maar meteen met de deur in huis te vallen vertel ik gelijk wat de definitie is van een copywriter, namelijk: “Een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van wervende teksten”. Het woord copywriting heeft dus niets met het woord “copyright” (auteursrecht) te maken. Ik hoor je denken… “een wervende tekst”? Dat komt er simpelweg op neer dat de tekst de lezer moet overhalen om iets te af te nemen of zich ergens voor in te schrijven. Het is al lastig om op die manier een tekst te schrijven. Maar bij copywriting gaat het nog (!) een stapje verder. Een copywriter houdt zich ook bezig met het (her)schrijven van teksten, het redigeren van teksten en vertalen van teksten. Maar bovenal houden copywriters zich bezig met het schrijven van teksten die jou als lezer moet aanspreken. Want daar gaat het in eerste instantie om. Als jij je als lezer niet aangesproken voelt, dan stop je met lezen. Zo simpel is dat.

Wat is relevante content?

Als je teksten schrijft over iets, dan schrijf je over een bepaald onderwerp. Dit wordt ook wel de inhoud genoemd. Als je teksten voor een website schrijft, dan noemen dit schrijven over de content. Daarom worden de schrijvers van teksten voor websites ook wel content schrijvers genoemd.

Zoals ik net al schreef begint het allemaal met het schrijven van teksten die ook daadwerkelijk te maken hebben met het onderwerp van je website: namelijk datgene wat je verkoopt of aanbiedt. Omdat je meestal nooit één product verkoopt of aanbiedt heb je verschillende pagina’s op je website staan waar je meer informatie geeft. Ook hier gaat het elke keer om één onderwerp per pagina. Dit worden ook wel landingspagina’s genoemd. Eigenlijk kan je het als een boek zien: de homepage is je inhoudsopgave en de verschillende pagina’s op je website zijn de hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft weer zijn eigen onderwerp.

Wat is een Customer Journey?

Wat ook meespeelt is dat niet alle bezoekers met hetzelfde doel naar jouw website komen. De ene bezoeker is zich nog niet bewust van wat hij of zij nou eigenlijk precies zoekt. Andere bezoekers zijn nog aan het vergelijken van het product wat ze zoeken. De laatste groep bezoekers weten heel goed wat ze willen, alleen moeten ze nog besluiten om met jou in zee te gaan. Dit wordt de “customer journey” genoemd. Het zijn de stappen die jouw potentiële klant volgt van kennismaking tot beslissing.

Als de teksten op jouw website niet relevant of waardevol zijn, dan zal jouw potentiële klant afhaken. En schrik niet, die beslissing wordt heel snel genomen! Eigenlijk begint dit al bij het invullen van zoekwoorden in de zoekbalk bij Google. De resultaten op de eerste pagina worden het meest gezien. En als de tekst die daar tevoorschijn komt de lezer aanspreekt, ongeacht de fase van de customer journey, dan zal hij daar op klikken. Maar hoe zorg je nou dat je daar zichtbaar bent met jouw website?

Hoe maak je je website zichtbaar in de zoekresultaten van Google?

Goede vraag! Iedereen die iets wilt weten zoekt met zoekwoorden. Voor mijn website zullen dat zoekwoorden zijn die iets te maken hebben met bijvoorbeeld “hoe scoor ik hoog in Google” of “wat is SEO” of “wat is copywriting voor SEO”. Door het schrijven van alleen maar relevante en waardevolle content ben je er (helaas) nog niet. Het is belangrijk om in de content op je website zoekwoorden te verwerken. Maar hoe weet je welke zoekwoorden er gebruikt worden?

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Door middel van een zoekwoorden onderzoek kan je er achter komen welke zoekwoorden gebruikt worden. Dit is een tijdrovend klusje ondanks het feit dat er (betaalde) tools beschikbaar zijn. Iets wat ik persoonlijk erg leuk vind om te doen! Maar hoe doe je dat dan, zo'n zoekwoordenonderzoek? Dat zal ik je proberen uit te leggen.

Stap 1:  Hoe zoek ik goede zoekwoorden?

Eerst onderzoek je welke zoekwoorden met je onderwerp te maken hebben, bijvoorbeeld “website”. Vraag eens aan vrienden en familie waarop zij jouw website zouden zoeken. Maar ook door het lezen van verschillende websites van je concurrenten en blogs over jouw onderwerp kan je veel zoekwoorden vinden.

Stap 2: Hoe vind ik zoekwoord combinaties?

Als je genoeg zoekwoorden gevonden hebt ga je deze zoekwoorden verfijnen. Dit houdt in dat je op zoek gaat naar combinaties waarin dit zoekwoord gebruikt wordt, bijvoorbeeld “website zichtbaar in zoekresultaten Google”. Want je potentiële bezoekers zullen niet snel maar 1 woord intypen. Dat heeft ook te maken met hoe precies gezocht wordt en welke fase van de costumer journey jouw bezoeker zit. Dit noemen we ook wel long tail zoekwoorden: een combinatie van meerdere woorden. Wat verder ook nog een rol speelt is dat voice search meer en meer een groter rol gaat spelen. Veel meer mensen gebruiken dit en stellen dan een simpele vraag. Hoe meer zoekwoordcombinaties voldoen aan die vraag, hoe beter. 

Stap 3: Het verfijnen van zoekwoorden.

Het kan best ingewikkeld zijn om op goede zoekwoorden te komen of om ze vinden. Daar heb je (graits) zoekwoorden tools voor. Maar ook Google kan je al op weg helpen. Als je in de zoekbalk van Google een woord intypt zie je vanzelf meerdere suggesties waaruit je kan kiezen. Onderaan de resultaten pagina staat ook vaak een lijst waarop mensen ook zoeken. Als je dan een hoop zoekwoorden hebt gevonden is het nog zaak dat je ze gaat sorteren op relevantie, zoekvolume en concurrentie. 

Stap 4: Het groeperen van zoekwoorden.

Zo kan je per landingspagina een hele hoop zoekwoorden verzamelen die je vervolgens verwerkt in je content. Hiermee bedoel ik simpelweg dat je per pagina van je website een overzicht maakt van welke zoekwoorden daar van toepassing zijn. Maar om die zoekwoorden ook zichtbaar te maken in de zoekresultaten zal je ook in je meta titel en meta description zoekwoorden moeten verwerken. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn blogbericht over SEO vriendelijke meta beschrijvingen, daar leg ik het je allemaal uit!

Stap 5: Het gebruiken van zoekwoorden.

En jawel, dan is er nog meer! Maar laat je vooral niet afschrikken, het klinkt allemaal erger dan dat het in het echt is. Google kijkt namelijk ook naar de kopjes in je content. Dit noem je de H1, H2, H3 en zo verder. De H1 is de bovenste kop van je tekst en gelijk de belangrijkste. Die mag ook maar één keer voorkomen op je pagina. De H1 vertelt eigenlijk meteen waar de pagina over gaat waardoor Google dit ook meteen weet, tenminste, als je de juiste relevante zoekwoorden erin verwerkt hebt. De rest van je teksten verdeel je met overige kopjes, de H2 et cetera.  

Rijke content!

Met alleen maar tekst, daar houd je de aandacht van je lezer ook niet mee vast. Dit kan je gelukkig vrij simpel oplossen door het gebruik van afbeeldingen, video’s of infographics. Deze moeten natuurlijk wel over het onderwerp gaan. Hierdoor is je tekst minder saai en eenvoudiger te lezen! Dit geldt ook voor je blog- en nieuwsberichten! Dit noem je het verrijken van je tekst.

Bespaar tijd door uitbesteden van zoekwoorden onderzoek en ontvang een professionele zoekwoorden analyse van jouw zoekwoorden!

Besteed je zoekwoorden onderzoek uit!

Website tekst laten schrijven

Nadat je dit allemaal hebt gelezen (dank je wel!) kan ik me voorstellen dat het je duizelt. Door ons je SEO teksten te laten schrijven hoef je dit zelf niet te doen. Een groot voordeel daarvan is dat je dan wel verzekerd bent dat je teksten geoptimaliseerd zijn voor zoekmachine optimalisatie! Wij schrijven teksten voor hele nieuwe websites, maar passen ook bestaande teksten aan. En niet alleen dat. Voor heel veel klanten schrijven we niet eens alle teksten. Daar kijken we voornamelijk als eerste stap naar het verwerken van relevante zoekwoorden in de meta titel, meta description en H1 van de pagina’s. Ook dat levert al winst op! En daarna kunnen we altijd de volgende stap nemen, namelijk het (her)schrijven van je teksten, het schrijven van Call to Actions, blogberichten of nieuwsberichten. Net waar jij behoefte aan hebt!

Wat kost een zoekwoorden onderzoek of het schrijven van teksten voor websites?

Dan zal ik eerst meer moeten weten. Dat is namelijk afhankelijk van je vraag, hoe groot je website is, wat je wilt optimaliseren en ga zo maar verder. Daarom bieden wij alleen maatwerk en geen kant en klare pakketten. Op die manier kunnen wij kwaliteit leveren waar je op lange termijn wat aan hebt! Want na het opleveren houden we de boel nog even in de gaten, want het moet natuurlijk wel werken. Hoe lang we dat doen? Dat bepalen we samen!

Wil jij ook goede teksten die gevonden worden door zoekmachines?

Start nu!