Zoekwoorden onderzoek

07 juli 2021

Wat zijn zoekwoorden en hoe doe je dat, zo'n zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek

De meest afgenomen dienst bij SEO Zuyd is een combinatie van een adviestraject en SEO copywriting. Vaak is er sprake van een bestaande website die simpelweg niet hoog in Google scoort en daarom niet goed genoeg wordt gevonden. Naast dat de techniek van de website beter kan merken we vooral dat de inhoud van een website verbeterd kan worden.

De teksten op je website moeten op de eerste plaats duidelijk zijn en je (potentiële) klanten aanspreken. Op de tweede plaats schrijf je de teksten zodanig dat Google ze ook kan lezen en dus vinden. Vertelt het wat je bedrijf doet? Want dat is vaak niet meteen duidelijk. En dan haken je bezoekers af. Kortom, alles draait dus om goede teksten die vervolgens nog goed geïndexeerd kunnen worden door de zoekmachines.

Hoe je dat doet? Ken je doelgroep! Weet waarop en waarom ze jouw product of dienst zoeken en welke zoekwoorden ze daarvoor gebruiken. Om dat te ontdekken voeren we een zoekwoorden onderzoek uit.

Buyer persona

Wat zijn zoekwoorden?

Een zoekwoorden onderzoek is zoals gezegd het zoeken naar en ontdekken van zoekwoorden die mensen gebruiken om naar jouw product of dienst te zoeken. Het uiteindelijke doel van een zoekwoorden onderzoek is om zoektermen te vinden waarmee een website geoptimaliseerd kan worden om zo meer bezoekers aan te trekken. Vaak gebruiken mensen meer dan 1 zoekwoord maar juist een combinatie van meerdere zoekwoorden: zoektermen. In het Engels wordt dit ook wel keyword of keyword search genoemd!

Wat zijn short-tail en long-tail zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn nog op te delen in twee soorten: short-tail zoekwoorden en long-tail zoekwoorden.
Met short-tail zoekwoorden bedoelen we korte zoekwoorden, bestaande uit één of twee zoekwoorden. Voor short-tail zoekwoorden trekken vaak meer bezoekers, maar die bezoekers zijn vaak nog in de 1e fase van de costumer journey. Ze zijn nog aan het verkennen naar wat er allemaal aangeboden wordt en willen vooral informatie.

Short tail vs Long tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden bestaan uit drie of meerdere zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden worden vaak gebruikt door bezoekers die al in de 2e of 3e fase van de costumer journey zitten. De zoekwoordcombinaties die gebruikt worden zijn al veel specifieker en geeft ook vaak aan dat je bezoeker de intentie al heeft om een product of dienst af te nemen. Dan komt het aan op hoe je als bedrijf overkomt en of de bezoeker voor jouw bedrijf gaat kiezen. Meestal is het ook wat makkelijker om met long-tail zoekwoorden goed te scoren op SEO, zodat je hoog tussen de zoekresultaten van Google terecht komt. Misschien zelfs wel op de eerste pagina. Bovendien hebben deze long-tail zoekwoorden vaak minder concurrentie. Je kan dit goed zien in onderstaande infographic:

Infographic zoekwoorden dichtheid

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

Hieronder bespreken we de belangrijkste stappen die jou kunnen helpen met een zoekwoorden onderzoek.

Stap 1. Hoe zoek je zoekwoorden?

Zoekwoorden zoeken kan heel eenvoudig door alle losse woorden op te schrijven die met jouw product of dienst te maken hebben. Even brainstormen dus. Maar vraag ook gerust rond bij vrienden of familie aan welke woorden zij denken. Of neem een kijkje bij je concurrent; welke woorden komen daar vaak voor op de website? Zo vind je makkelijk en snel de belangrijkste woorden waarmee je je zoekwoorden onderzoek kan starten. Voor SEO Zuyd is dat bijvoorbeeld: SEO, zoekmachine, optimalisatie, website, conversie, copywriting, content, et cetera. Dit zijn nog trouwens nog geen zoekwoorden! Die vind je pas door online te gaan zoeken.

Stap 2. Hoe vind je nieuwe zoekwoorden?

Met de in stap 1 gevonden belangrijkste woorden ga zoekwoordcombinaties zoeken. Hiervoor kan je het makkelijkste Google zelf gebruiken. Dit is gratis en levert vaak veel resultaten op. Je typt eenvoudig een zoekwoord in de search balk van Google en er verschijnen meteen een aantal suggesties oftewel gerelateerde zoekwoorden:

Google search balk

Truc: zet je cursor eens tussen twee woorden of helemaal vooraan de woorden. Google laat dan ook nog andere combinaties zien. Handig! 

Steeds vaker staan er midden in de pagina vragen die gesteld worden door mensen. Dit geeft ook meer informatie die je kunt gebruiken. Dit zijn vaak hele zinnen die je kan gebruiken in je content. Dit pas ik ook vaak toe in mijn blogs. De gevonden vragen gebruik ik vaak als tussenkopjes in mijn teksten. 

Google mensen vragen ook

Als laatste staat er vaak onder aan de resultatenpagina nog extra zoeksuggesties. Soms zijn ze minder relevant, maar als ze het wel zijn: klik erop! Herhaal met die woorden dezelfde stappen.

Google suggesties

Schrijf al deze gevonden zoekwoorden op. Zelf zet ik het eerst op een (digitaal) kladblok en vervolgens knip en plak ik alles in een Excel document. Dit omdat het bij stap 3 en 4 heel fijn werkt!

Stap 3. Verfijn de gevonden zoekwoorden

De gevonden zoekwoordcombinaties uit stap 2 ga je nu verder verfijnen. Dit wil zeggen dat je gaat onderzoeken hoeveel concurrentie er op zit en hoeveel er met die zoekwoorden gezocht wordt. Dit laatste noem je het zoekvolume. Wat ik zelf prettig vind is om erbij te vermelden bij elk zoekwoord is in welke fase van de costumer journey deze zoekwoorden gebruikt worden. Het prettigste en overzichtelijkste is om dit in Excel te doen zoals in het voorbeeld hieronder. Voel je vrij om dit 1 op 1 over te nemen!

Voorbeeld verfijnen zoekopdrachten

Maar hoe bepaal je het zoekvolume en de concurrentie/moeilijkheidsgraad? Zelf gebruik ik de betaalde tool van SE Ranking. Maar er zijn genoeg gratis tools te gebruiken zoals Google Ads. Hier heb je wel een Google account voor nodig! Meer informatie hierover en hoe het werkt vind je op deze pagina van Google Keyword Planner.

Stap 4. Groeperen van zoekwoorden

Groepeer zoveel mogelijk vergelijkbare zoekwoorden. Het is aan te raden om dit per landingspagina van je website te doen. Ga hierbij uit van 1 hoofd zoekwoord. Vervolgens zet je daar de zoekwoorden bij die vergelijkbaar zijn of met het onderwerp te maken hebben.

Groeperen zoekwoorden incl landingspagina

Stap 5. Het verwerken van je zoekwoorden op je website

Nu je alle zoekwoorden verzameld hebt per landingspagina is het verstandig om een combinatie te maken van long-tail en short-tail zoekwoorden. Let hierbij ook de zoekvolume en de concurrentie. Een hoog zoekvolume en hoge concurrentie betekent ook dat het niet zo eenvoudig is om er op te “scoren”. Zorg er dus voor dat je een goede mix maakt.
Je belangrijkste zoekwoord verwerk je vervolgens in de meta titels en meta descriptions. Hoe dit moet lees je in mijn blog “4 tips voor een SEO-vriendelijke metabeschrijving”. Verder verwerk je de zoekwoorden in de H1. Dit is de eerste kop van je pagina. De overige zoekwoorden verwerk je in de rest van de content en in de H2 kopjes.

Conclusie: een zoekwoorden onderzoek is absoluut de moeite waard!

Door het uitvoeren van een goed zoekwoorden onderzoek zal je content een boost krijgen in de goede richting. Je bezoekers krijgen een betere gebruikers ervaring. Je website vertelt namelijk duidelijk wat ze kunnen verwachten of ze vinden sneller wat ze zoeken. Doordat je meerdere zoekwoorden uit verschillende fases van de costumer journey gebruikt spreek je ook alle bezoekers aan. Maar helaas kan je nu niet denken dat je er bent en lekker achterover leunen. Je zal moeten blijven kijken of de zoekwoorden die jij gebruikt hebt ook doen waar je op hoopt.

Een eenvoudige gratis tool hiervoor is Google Search Console. Hier vind je een goed overzicht op welke zoekwoorden je website scoort. Maar ook welke pagina’s goed bezocht worden. Worden er pagina’s niet goed bezocht? Kijk dan nog eens goed naar je zoekwoorden en ga indien nodig op zoek naar andere zoekwoorden om toe te passen. Je kan er ook voor kiezen om een betaalde tool te gebruiken. Hier kan je al je gebruikte zoekwoorden invoeren en monitoren, helemaal automatisch!

Als laatste wil ik nog opmerken dat een zoekwoorden onderzoek een tijdrovende klus is. Maar als je het goed doet, dan is het resultaat er ook naar!
Wil je graag hulp bij het uitvoeren van jouw zoekwoorden onderzoek? Of wil je het liever jouw zoekwoorden onderzoek uitbesteden? Of vind je het lastig om de zoekwoorden je content te verwerken? Daarvoor kan je (natuurlijk) terecht bij SEO Zuyd! We ontdekken graag samen met jou de mogelijkheden!

Blogging voor SEO

Een blog kan een krachtige marketing- en leadgeneratietool zijn die ook bijdraagt aan een sterkere aanwezigheid in de zoekmachines. Daarnaast zijn blogberichten ideaal om dieper op een onderwerp in te gaan, iets wat zoekmachines erg waarderen. De teksten hoeven ook niet bol te staan van zoekwoorden, zolang de inhoud maar relevant is voor jouw website. En als je er dan nog een goede link inzet naar een relevante pagina, bijvoorbeeld een productpagina van je website zelf, dan is het helemaal super!

Ik weet uit ervaring dat het schrijven van goede blogberichten een aanslag kan zijn op je toch al kostbare tijd.  Maar ook daar is een oplossing voor: SEO Zuyd kan voor jou blogberichten schrijven die ook nog eens SEO vriendelijk zijn! Wil je hierover meer weten, neem dan gerust contact met mij op!