SEO-fouten die je moet vermijden

08 april 2021

Toepassen van SEO is soms best lastig en een fout is zo gemaakt. Hier wat tips waar je op moet letten bij goede SEO!

SEO-fouten die je moet vermijden

SEO is essentieel is om je te helpen om jouw website beter gevonden te laten worden in de resultaten van zoekmachines. Maar het niet zo eenvoudig om dit voor elkaar te krijgen. Het probleem is dat SEO-technieken steeds veranderen. Het is cruciaal om op de hoogte te blijven van wat telt als goede SEO-praktijken. In de begintijd van zoekmachine optimalisatie waren SEO-technieken voor het grootste deel eenvoudig en duidelijk. Naarmate zoekmachines beter werden als gevolg van complexere algoritmen, veranderden de normen van SEO mee.

Tegenwoordig moet er met veel meer kleine dingen rekening gehouden worden om opgemerkt te worden door potentiële klanten. De belangrijkste reden hiervoor is dat hoog scoren in zoekmachines het verschil is tussen dag en nacht.

Als uw website niet tussen de eerste vijf of zes sites op de zoekpagina staat, is de kans zeer groot dat je door potentiële klanten wordt genegeerd. Hieronder volgen enkele van de meest voorkomende SEO-fouten die je kan vermijden.

1. Wees specifieker

Het is belangrijk dat de content op je website niet te algemeen is. Vroeger werd je misschien nog wel opgemerkt in de resultaten, tegenwoordig werkt het niet meer zo. Steeds meer bedrijven hebben een website. Je concurrenten dus ook. Ook al is het aanbod op het internet enorm, je kan het nog steeds gebruiken om je exacte doelgroep te vinden en te targeten.

De volgende vragen hebben betrekking op specifieke SEO-technieken:

  • Richt je je op mannen of vrouwen?
  • Op welke leeftijdsgroep richt je product of dienst?
  • Heb je een specifieke geografische locatie in gedachten?

Het idee hiervan is om te proberen te achterhalen wie precies je doelgroep is. Blijf jezelf vragen stellen over wie in je product of dienst geïnteresseerd is en schrijf je content gericht op je doelgroep. Maar zorg ook dat de inhoud relevant is.

2. Zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk

De volgende SEO-fout die verrassend vaak voorkomt, heeft te maken met zoekwoorden. Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn nog steeds een integraal onderdeel van SEO en dat zal ook niet snel veranderen. Wat er echter is veranderd, is het gebruik van zoekwoorden.

Er was een tijd (nog niet eens zo lang geleden) dat je alleen maar je teksten op je website met relevante zoekwoorden vol hoefde te proppen en de zoekmachines zouden het oppikken. Maar dit is niet langer het geval, vooral omdat het niet langer mogelijk is om zoekmachines 'voor de gek te houden'. Zoekmachine hebben dergelijke trucs snel door.

Maar er komt meer bij kijken dan slimmere algoritmen. De software die de zoekmachines gebruiken, zoekt nu naar specifieke zoekwoorden, niet alleen naar het aantal keren dat deze wordt weergegeven. De zoekwoorden moeten inhoudelijk relevant zijn.

De enige manier om SEO-fouten met zoekwoorden te verhelpen, is door de juiste zoekwoorden te onderzoeken. Er zijn tools beschikbaar om u te helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden, waaronder de Zoekwoordplanner van Google. Maar ook SEO Zuyd kan jou hierbij helpen.

3. SEO-fouten in het tijdperk van smartphones

Je leeft in een tijd waarin iedereen mobiele telefoons gebruiken, vooral smartphones. Smartphones zijn tenslotte kleine computers die in je broekzak passen. De meeste mensen gebruiken nu smartphones om op internet te zoeken en houden ook contact met andere mensen op sociale media. Wat betekent dit allemaal in de context van SEO-fouten?

Het betekent dat websites ook moeten worden geoptimaliseerd voor smartphones. Google heeft duidelijk gemaakt dat de positie van zoekmachines wordt beïnvloed als er niet is gezorgd voor mobiele optimalisatie. Gelukkig is het niet moeilijk om jouw site mobielvriendelijk te maken, vraag dit gerust aan je website bouwer, of aan degene die voor jou de website onderhoud om dit te realiseren.

4. On-site SEO-fouten

Een vrij veelgemaakte fout die wordt gemaakt bij het maken van websites, is het vergeten van on-site SEO. Het concept van on-site optimalisatie is eenvoudig; de metabeschrijvingstags en de titel moeten worden geoptimaliseerd voor de pagina om een respectabele positie in zoekmachines te krijgen. Kortom, het zijn de metabeschrijvingen en de titel waar zoekmachines naar kijken bij het bepalen van de relevantie van de site. Je zou de beste website ter wereld kunnen hebben, maar als de titel en metabeschrijvingen niet overeenkomen met de kwaliteit van de website, valt het niet op.

Ben je nog niet bekend met de termen meta beschrijvingen, lees dan ons blogbericht over een SEO vriendelijke metabeschrijving.

5. Social Media SEO-fouten

Net zoals smartphones enorm belangrijk zijn geworden in het leven van mensen, is sociale media ook een integraal onderdeel geworden van het contact houden met mensen en weten wat er gaande is in de wereld.

Daarom was het slechts een kwestie van tijd voordat sociale media een hulpmiddel werd voor SEO. Om hoog te scoren in zoekopdrachten, is een van de parameters waar Google en alle andere zoekmachines naar kijken, de aanwezigheid op sociale media. Als de zoekmachines een sterke betrokkenheid van jouw dienst of product op sociale media opmerken, kan je hoger scoren in zoekopdrachten.

6. Langzame websites en 404 meldingen

Tot nu toe hebben we gekeken naar de inhoudelijke kant van de dingen. Maar hoe zit het met de website zelf? De website zelf moet ook in goede staat zijn. Zoekmachines gaan niet vriendelijk om met langzaam ladende websites. Een ander probleem zijn foutcodes. Google tolereert geen websites die als het ware doodlopen. Je krijgt dan een 404 melding te zien. En als dit niet op tijd wordt afgehandeld, heeft dit gevolgen voor de reputatie van je website.

Gelukkig zijn er tools beschikbaar om te controleren op fouten en andere problemen die van invloed kunnen zijn op jouw website. Wat SEO-fouten betreft, is het hebben van websites die niet goed werken een van de ergste fouten die een webmaster kan maken. Ben je benieuwd hoe jouw website het technisch doet? Voer dan een gratis SEO website audit uit!

Blogging voor SEO

Een blog kan een krachtige marketing- en leadgeneratietool zijn die ook bijdraagt aan een sterkere aanwezigheid in de zoekmachines. Daarnaast zijn blogberichten ideaal om dieper op een onderwerp in te gaan, iets wat zoekmachines erg waarderen. De teksten hoeven ook niet bol te staan van zoekwoorden, zolang de inhoud maar relevant is voor jouw website. En als je er dan nog een goede link inzet naar een relevante pagina, bijvoorbeeld een productpagina van je website zelf, dan is het helemaal super!

Wij van SEO Zuyd weten uit ervaring dat het schrijven van goede blogberichten een aanslag zijn op je toch al kostbare tijd.  Maar ook daar is een oplossing voor: SEO Zuyd kan voor jou blogberichten schrijven die ook nog eens SEO vriendelijk zijn! Wil je hierover meer weten, neem dan gerust contact met ons op!