10 tekenen dat jij je website teksten moet bijwerken

26 januari 2022

Help, mijn website levert geen klanten op.

10 tekenen dat jij je website teksten moet bijwerken

Woo hoo - je absolute DROOM-klant is op je site geland! Dit is het moment waar je naartoe hebt gewerkt. Het is jouw kans om ze te transformeren van een vreemde in een trouwe klant. Je website en woorden moeten hen ervan overtuigen dat jij de oplossing bent waarnaar ze op zoek waren.

Maar doen de teksten op je website echt hun werk? 

We vragen de woorden op onze website om veel te doen. Ze moeten overtuigend, krachtig, gedenkwaardig en zinvol zijn. De woorden op elke pagina moeten plezierig, duidelijk, meeslepend, boeiend zijn en vooral, ze moeten bewijzen dat we de beste van de besten zijn. En de noodzaak is dat je website dit 24 uur per dag, elke dag, het hele jaar door hoort te doen. Maar hoe weet je of je website zo hard werkt als nodig is? … Of slaapt je website tijdens het werk?

Er zijn enkele opvallende tekenen, zoals het niet krijgen van leads of het hebben van waanzinnig hoge bounce percentages (uh, bounce…? Komt goed, ik kom er nog op terug!). Maar voor veel indicatoren kan meer onderzoek nodig zijn. In dit bericht ontdek je 10 tekenen dat het tijd is om een stapje terug te doen en je website opnieuw te onderzoeken.

Hier zijn 10 tekenen dat uw website ondermaats presteert


1. Je trekt de verkeerde klanten aan

Kan je je de laatste keer niet herinneren dat je zo enthousiast was om aan een project te werken dat je geen koffie nodig had? Heb je het gevoel dat je altijd vastzit aan klanten die altijd meer voor minder willen of merken waar je gewoon niet graag mee werkt?

Mensen aantrekken die niet je droomklanten zijn betekent (je raadt het al!) dat je website zijn werk niet goed doet. Het zou kunnen dat je teksten, producten, diensten, prijzen, online ervaring (of een combinatie daarvan) niet in orde zijn. Welk onderdeel van je website het ook mag zijn, het is waarschijnlijk omdat je nog niet goed hebt geïdentificeerd met wie je wilt samenwerken. Het is dus aan jou om je Sherlock Holmes-pet op te zetten en erachter te komen wat het is wat er aan je website scheelt dat potentiële klanten (je droomklanten) tegen houdt. Een zoekwoordenonderzoek kan je hierbij helpen!

2. Je trekt helemaal geen klanten aan

Is het al een tijdje geleden dat een potentiële klant contact met je heeft opgenomen? Dat is een slecht teken voor je website en je merk! Er zijn zeker dingen misgegaan.

Een goede website trekt consistente feedback en vragen aan. Een geweldige website heeft dagelijks vragen en liefdesbrieven. Dus als geen van deze beschrijvingen op jouw situatie lijkt, heeft je contactpagina waarschijnlijk wat liefde nodig. Je eerste stop? Controleer nogmaals of uw contactformulier echt werkt. Als dat zo is (pfff!), is het tijd om een plan te bedenken om het te optimaliseren en het verkeer naar de digitale drempel te leiden.

3. Je website is traag

Als je website er langer over doet om te laden dan het inbelinternet uit de jaren 90, dan is het tijd om je site up-to-date te maken.

Het slechte nieuws is dat je trage site meer doet dan alleen uw bezoekers frustreren. Bezoeker haken af, klikken niet door en komen niet meer terug op je website. Onderzoek heeft aangetoond dat als het laden van een pagina iets langer dan twee seconden duurt, je bouncepercentage verdubbelt en je droomklanten in de steek laat. De eerste 5 seconden laadtijd van de pagina zijn cruciaal voor uw conversieratio. Met elke extra seconde daalt je conversieratio met 4,42 procent (volgens HubSpot). Misschien tijd voor een GRATIS website audit? Zo kan je precies zien wat er technisch niet goed gaat.

Daarover gesproken… Ik zou nog even uitleggen wat bouncepercentage is en daar kom ik nu op:

4. Je bouncepercentage is torenhoog

Je bouncepercentage is een website gegevenspunt dat onthult wat een bezoeker doet nadat hij op je site is aangekomen. Zijn ze jouw site aan het verkennen? Of is je website een virtuele draaideur die ze snel in- en uitstuurt?

Als een websitebezoeker niet doorklikt naar een andere pagina op je site en in plaats daarvan op 'terug' klikt of zijn browser sluit, zijn ze gewoon teruggestuurd. Een bounce is niet goed voor u of uw website. En een bouncepercentage dat hoger stuitert dan een stuiterbal is een slecht teken. Als een gebruiker bijvoorbeeld op je startpagina terechtkomt, wil je dat ze doorklikken naar je informatiepagina, dienstenpagina, blogpagina, ELKE pagina! Je wilt immers dat al die droomklanten op jouw website blijven en zich thuis voelen. Als ze eenmaal gezellig zijn, kun je jezelf voorstellen, maar op dit moment vertrekken ze voordat je hallo kunt zeggen!

Dus, wat is een slecht bouncepercentage? Goede vraag. Welnu, als algemene regel geldt dat alles boven de 50% uw onmiddellijke aandacht vereist. Als een op de twee (of meer dan dat!) van de sitebezoekers op jouw site komen om er meteen weer uit te springen, presteert je website ondermaats.

5. Je verkopen zijn laag

Jouw website moet verkopen. Het is zo simpel. Dus als jouw bedrijf de online doelen bijvoorbeeld niet haalt, presteert je website ondermaats.

Het goede nieuws? Het kan worden opgelost! Eerst moet je vaststellen wat uw verkoopstroom blokkeert. Of het nu gaat om uw websiteteksten of onduidelijke CTA’s gaat, zoek uit waar het vastloopt. Zorg ervoor dat je teksten kloppen met wat je doet en waarvoor je staat.

Als je denkt dat je website teksten niet overtuigen, probeer dan een van deze 70 overtuigende woorden in je teksten te verwerken op je website! 

6. Je SEO is waardeloos

Heb je het gevoel dat je nooit wordt gezien, gehoord of op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google komt? Nou, tijd voor wat harde woorden. Je kunt niet verwachten dat je altijd op de eerste pagina van Google staat voor elk zoekwoord dat je target. Maar dat gezegd hebbende, er moet ten minste één zoekwoord zijn waarvoor je hoog scoort in Google. Dus ja, voor sommige zoektermen zou je op pagina één of er dichtbij moeten zijn! Zoekresultaten zijn verantwoordelijk voor tot 90% van het webverkeer, dus als jouw website niet op de bovenste paar pagina's met zoekresultaten van Google is terechtgekomen, slaapt hij tijdens het werk. Maar geen nood, ook dit kan je goed oplossen. Door een zoekwoordenonderzoek te doen en deze zoekwoorden te verwerken op je website. Hoe je dat doet lees je hier.

7. Het verkeer komt slechts van één grote snelweg

Ongeacht waar je websitebezoekers vandaan komen, de diversiteit van jouw verkeersbronnen is cruciaal voor de zekerheid van het webverkeer op de lange termijn. Dus hoewel je misschien een stralende ster bent op Facebook en tonnen bezoekers naar je site trekt, moet je ervoor zorgen dat je andere bronnen in je marketingplan opneemt. Als je een ongewoon hoog percentage van jouw bezoekers van één specifiek platform krijgt, kan een wijziging van het algoritme of een onverwachte downtime ernstige gevolgen hebben. Met een grotere diversiteit aan verkeersbronnen zit je wel goed, klaar om elke storm die op je pad komt te doorstaan.

8. Je hebt geen terugkerende bezoekers

Het regelmatig laten terugkomen van bezoekers gaat zelden vanzelf. Er is een plan en een website voor nodig. Bekijk je eigen analyses in Google Analytics en vergelijk je 'gebruikers' en de 'sessies'. Hoe zien ze eruit? Waarschijnlijk zoals hele getallen die op dit moment niet veel voor je betekenen.

Dit is wat je moet weten. Je 'gebruikers' zijn unieke individuele bezoekers van jouw website. En de 'sessies' zijn het aantal keren dat je website is bezocht. In het ideale geval wil je meer sessies dan gebruikers, omdat dit betekent dat mensen terugkomen naar je website en de inhoud opnieuw bezoeken. Het krijgen van terugkerende bezoekers is zo belangrijk voor jouw merk. Herhaalde bezoekers laten zien dat je website interessant en boeiend is en blijft hangen bij de mensen die jouw website vinden. En... potentiële klanten moeten vaak meerdere keren met aan jouw merk snuffelen voordat ze zich klaar voelen om te investeren.

9. Je diensten, producten of aanbiedingen worden niet bekeken

Terwijl je jouw website analyses verkent, bekijk dan je meest bezochte pagina's. Dit zijn meestal je startpagina, je over-pagina en alle inhoud die je momenteel promoot.

Maar binnen deze groep wil je ook je topaanbod zien. Voor mij is dat mijn algemene dienstenpagina, mijn over SEO pagina en contact pagina. Dus als mensen mijn site bezoeken, is het mijn taak om ervoor te zorgen dat ze deze pagina’s vinden en lezen. Immers, als mijn bezoekers mijn website niet bekijken en me niet leren kennen, hoe zal ik dan ooit met mijn droomklanten werken? Spoiler alert: dat doe ik niet.

10. Je bent niet trots om jouw site te laten zien

Twijfel je om je website te delen? Hm. Geen goed teken.

Ik geloof dat je van je website moet houden met je hele hart. Natuurlijk, een website verandert, groeit en wordt altijd bijgewerkt. Het is dus normaal om het regelmatig aan te passen, te veranderen en te herzien (en eerlijk gezegd raad ik dit aan!). Maar je website zou een van je meest trotse prestaties moeten zijn - of je hem nu zelf hebt gebouwd of hebt laten bouwen door een expert. Je zou iedereen foto's en links naar jouw site moeten sturen. Je zou elke keer dat je je startpagina ziet een klein vreugdedansje moeten doen!

Jouw website moet vertegenwoordigen wie je bent, jouw visie en wat je doet. Jouw website moet een persoonlijkheid hebben die is afgestemd op jouw diensten en je droomklanten. Het moet verbluffend en strategisch zijn; het moet jouw verhaal duidelijk vertellen.

Nogmaals, ik weet dat we veel van onze websites vragen. Maar je verdient het. Jouw bedrijf verdient het. Jij verdient een website die je met de wereld wilt delen. En een website die de conversies, verkopen en lovende recensies trekt die je verdient.

Wanneer je toe bent aan een nieuwe website, houd dan rekening met het volgende: de inhoud bepaalt het design. Het is gemakkelijk om opgewonden te raken en door te gaan naar de leuke delen (zoals foto's en illustraties). Maar een website-copywriter is degene die de basis legt voor de verkoopstrategie en user-flow. ⁠Het design zou daar op afgestemd moeten worden en niet andersom!

Dus hoe vaak moet je jouw website teksten bijwerken?


Dit is een moeilijke vraag en er is geen standaardregel of antwoord voor.

Het bijwerken van websiteteksten, ofwel de content,  is een taak die gemakkelijk onder het tapijt kan worden geveegd, vooral als uw website behoorlijk verkeer en leads ontvangt. Ik bedoel, waarom iets repareren dat niet kapot is, toch? Maar naast de 10 hierboven genoemde tekens, moet je er rekening mee houden dat de algoritmen van zoekmachines voortdurend worden verfijnd. Als gevolg hiervan verandert de manier waarop ze webteksten interpreteren.

Er zijn veel redenen om je teksten bij te werken, zelfs als je deze waarschuwingssignalen niet ziet. Zelfs als alles er op je website uitziet er prima uitziet is het up-to-date houden van je inhoud en tekst een manier om die waarschuwingssignalen en opvallende rode vlaggen weg te houden.

Heb je het gevoel dat je website de duidelijke en overtuigende woorden mist om bezoeker in klanten veranderen? Ik kan helpen! Ga naar de SEO copywriting dienst van mijn website en kijk hoe we kunnen samenwerken om jouw verhaal te vertellen!

Blogging voor SEO

Een blog kan een krachtige marketing- en leadgeneratietool zijn die ook bijdraagt aan een sterkere aanwezigheid in de zoekmachines. Daarnaast zijn blogberichten ideaal om dieper op een onderwerp in te gaan, iets wat zoekmachines erg waarderen. De teksten hoeven ook niet bol te staan van zoekwoorden, zolang de inhoud maar relevant is voor jouw website. En als je er dan nog een goede link inzet naar een relevante pagina, bijvoorbeeld een productpagina van je website zelf, dan is het helemaal super!

Ik weet uit ervaring dat het schrijven van goede blogberichten een aanslag kan zijn op je toch al kostbare tijd.  Maar ook daar is een oplossing voor: SEO Zuyd kan voor jou blogberichten schrijven die ook nog eens SEO vriendelijk zijn! Wil je hierover meer weten, neem dan gerust contact met mij op!